понедељак, 31. март 2014.

Šljivovica - brend koji smo izgubili

Opšte je poznato da je omiljeno piće u Srba rakija.
Ali, da li smo zaista svesni njenog značaja?

Mesto pod najvećim zasadima šljive su Gledićke planine koje se nalaze unutar trougla koji obrazuju gradovi Kraljevo, Trstenik i Kragujevac.
Ono što je jedinstveno za ovaj kraj je da se tu nalazi mesto Rakija, tako da u pojedinim kafanama možete popiti rakiju iz Rakije. Dakle, ime mesta nosi ime po rakiji.
Srbi su poznati po jedinstvenom običaju, a to je slava koja se prvi put spominje još u XI veku. Nijedna slava ne prolazi bez rakije, a najčešće se pije šljivovica. Dakle, ona je deo naše duge istorije.
U svačijoj porodici deda ili otac znaju da peku rakiju, morate priznati da su oni čuvari srpske tradicije. Dakle, ona nam je u krvi.


Srbi znaju da od skoro svih vrsta voća spreme rakiju, a među najpoznatijim su: dunjevača, viljamovka, kajsijevača, jabukovača, višnjevača, orahovača, medovača i šljivovica kojom se svi Srbi ponose, a ne znaju da su je Nemci brendirali.

Rakija se javlja u VII veku kod Slovena. Značaj šljive i šljivovice je uvideo Miloš Obrenović koji je angažovao nemačkog stručnjaka (paradoks, a?) da popiše sva stabla šljive i sve rakijske kazane. Tadašnja privreda Srbije je zavisila od izvoza svinja, šljiva i rakije.
Seljaci su bili posvećeni pečenju rakije za sopstvene potrebe, usavršavali su taj proces, voleli su to! Prenosilo se sa kolena na koleno to iskustvo i način stvaranja pića koje svedoči o veselom identitetu
Srba. 

Sve je bilo idilično, samo je trebalo da se nastavi gde su naši preci stali, ali mi stupamo na scenu ovako nemarni i reaktivnog stava! Možete da pretpostavite nastavak - šljivovica po kojoj je trebalo ceo svet da nas prepozna, kao što Škote prepoznaju po viskiju, Francuze po konjaku, Ruse po vodki, mi je gubimo kao brend, a sa njom odlazi i deo našeg identiteta.

Kod mladih postoji iluzija da je veći prestiž naručiti flašu Džeka u klubu ili kafani nego neku srpsku mnogo kvalitetniju rakiju poput Žute Ose ili Stare Sokolove. Zašto je to tako?! Da li se mi stidimo onoga čime se ceo svet oduševljava?
Kada je jedan od naših najboljih košarkaša danšnjice Nenad Krstić igrao u NBA ligi, želeo je da promoviše tradicionalne proizvode iz Srbije i ponudio je svojim saigračima rakiju. Oni su bili oduševljeni ukusom rakije, a Jason Kidd je tražio nekoliko flaša za svoju kolekciju. Pa naravno da je tako kada mi pravimo od voća, a ne kao neki od žitarica ili krompira.

Kad smo već kod poznatih ličnosti, treba spomenuti našeg veoma poznatog glumca Nenada Jezdića koji poseduje sopstvenu destileriju ,,Jezdić rakija'' - www.jezdicrakija.com/

Ali, ono što ohrabruje je to što u Srbiji postoji Rakia Bar koji na pravi način predstavlja Srbima i strancima značaj rakije. Njihovu veliku želju za promovisanjem rakije, kao pravog srpskog brenda, pokazuje stvaranje ove franšize, Rakija Fest-a i Rakia&Co.
Rakia Bar je osnovan 2006. godine u Beogradu, svoje barove imaju i u Novom Sadu, Kragujevcu i Torontu. U meniju možete naći proizvod koji se zove ,,Srpsko buđenje'',a sastoji se od kafe, slatka, vode i naravno rakije.











Rakija Fest je manifestacija koja je nastala 2007. godine u saradnji Rakia Bar-a i Turističke organizacije Beograda. Održava se svake godine u decembru.

Rakia&Co je suvenirnica koja je osnovana 2007. godine od strane Rakia Bar-a. Na ovom mestu možete kupiti rakije raznih ukusa, a pored rakije možete kupiti razne džemove, kompote, ajvar (Slovenci ga brendirali) i sve je to organskog porekla.












Mesto gde možete probati najbolje srpske rakije je sajam vina u Beogradu - BeoWine Fair (iako je sajam vina u pitanju, rakija se mora naći u ponudi, ipak je ovo Srbija). To nije sajam na kome samo isprobavate rakije od štanda do štanda, nego ,,degustirate'' :) zajedno sa izlagačima uz po koju životnu anegdotu (informacija iz prve ruke).
Sada se trudimo da zaštitimo ostatak voćnih rakija koje sam na početku naveo, koje su mnogo mlađe u odnosu na šljivovicu. Nadam se da nećemo napraviti istu grešku kao sa šljivovicom!











Нема коментара:

Постави коментар